Frisör ökade antal bokningar med +68% på 3 månader

Utanför en liten småstad ligger en pärla gömd på en bakgård, bara 5 minuter från centrum. De två frisörerna som driver salongen har tidigare drivit en frisörsalong men valde att börja om på nytt för 9 månader sedan i en ny stad. Deras största utmaning har varit att nå ut till nya kunder. De hade endast några få sporadiska inlägg på deras sociala medier innan start.

På bara 3 månader ökade bokningarna med 68%, och antalet kunder som bokat en större behandling (färg + klipp) har fördubblats, likaså webbokningarna.

Med kraften av sociala medier och genomtänkt strategiskt innehåll har frisörsalongens starka kompetenser blivit synliga. Professionella bilder och filmer gör att salongen sticker ut från konkurrenterna. Dessutom har det tagits fram en plan för hur de själva kan ta egna bilder med strategiska texter som visar upp deras kompetenser.

“Att vi hade rekord med bokningar i februari som är den svåraste månaden säger en hel del” - Emma frisör

Förvandlingen

Ett exempel som gav stort resultat för deras marknadsföring var en makeover där de först sökte deltagare via Meta-annonsering, vilket gav lokalt intresse och uppmärksamhet. Kravet var att de skulle få helt fria händer och de täckte över alla speglar under behandlingen.

Idén kommer från en stor amerikansk trend bland frisörer på TikTok, där man fångar reaktionen hos någon som genomgår en stor förvandling och man även får följa hela processen.

De fick in över 60 ansökningar och när en passande kandidat valdes ut, dokumenterades förvandlingen och skapade ännu större uppmärksamhet och möjlighet att visa upp deras kompetenser.

Under dagen uppdaterades deras följare med sneak peek-bilder om vad som gjordes i händelser. Resultatet blev en stor förvandling och en överlycklig tjej som inte hade unnat sig att gå till frisören på över 10 år.

Det presenterades med en reel som fick stor uppmärksamhet och med före- och efterbilder.
Sammanlagt fick videon 19.200 visningar, 27 kommentarer, 16 delningar och 290 likes.

Nu 4 månader senare har de ännu en rekordmånad i bokningar. Att kombinera annonsering och organiskt innehåll i en uppstart gav ett väldigt bra resultat. Budget på annonsering? 1000 kr totalt.

6 månader content och strategi för restaurang

En restaurang som tidigare bara haft öppet under sommarmånaderna har nu öppnat ett nytt ställe för att även kunna ha öppet på vintern. I en häftigt omgjord garagelokal erbjuds en unik kombination av mat, konst och musik. Från start med ca 2000 följare på både Facebook och Instagram. Allt material har en sammanhållande stil, mörkt med mycket utstickande färger.

Varje månad har content filmats och fotograferats för att nå ut med aktuella händelser för restaurangen. Allting har planerats i förväg för att säkerställa ett kontinuerligt flöde med cirka 3 inlägg i veckan samt minst 3 händelser.

Exempel på en månads planerat innehåll, anpassat efter när följarna är som mest aktiva. Söndagar är den sämsta dagen att posta på, vilket har undvikits.

Innehållet blandas med foton och videos på maten, konsten, musiken och tar med följarna bakom kulisserna i köket, samt en gnutta humor. Samtidigt har den häftiga atmosfären och lokalen fångats.

Personliga presentationer av alla i personalen har varit mycket uppskattade inlägg av följarna.

Sammanhållande grafik för informationsinlägg och händelser.

När restaurangen började ha öppet en extra dag i veckan skapades en serie med händelser och videos i "comic-style" för att introducera den nya öppetdagen.

Varje vecka presenteras en ny maträtt.

Följ med in i köket
Presentation av drink
Samarbete med lokalt bageri
En kväll med uppträdande
Följ med in i köket + presentation av maträtt
Takeover av köket en helg.

Sammanfattning

Detta är bara några exempel på material som skapats för restaurangen. Varje månad har en utvärdering gjorts för att se vad som fungerat bra eller inte. Videos är det format som fungerar allra bäst.

Marknadsföring via sociala medier handlar om att experimentera och skapa värde för följarna. En del av strategin har varit att inte direkt sälja, utan bara underhålla och ge information. Inga erbjudanden eller tävlingar har publicerats.

Statistik från Facebook de senaste 6 månaderna. Helt organiskt utan annonsering.

Statistik från Instagram de senaste 6 månaderna. Helt organiskt utan annonsering.

Interaktioner med innehåll Jämfört med företag i kategorin Restauranger i hela Sverige.